Penghijrahan dari Mekah ke
Madinah
Tentangan
terhadap Islam semakin hebat dan pelbagai usaha dari pihak Quraisy untuk
menyekat dakwah Islam. Musyrikin Makkah telah melakukan pelbagai usaha
menghalang dakwah Rasulullah S.A.W antaranya, tawaran untuk bergilir-gilir
melaksanakan agama masing-masing, menawarkan pangkat, harta dan wanita kepada
Rasulullah S.A.W, mengenakan sekatan ekonomi terhadap orang Islam, Bani Hasyim
dan Bani Abdul Mutalib selama 3 tahun. Selain itu, mereka juga telah melakukan
penyeksaan terhadap orang Islam dan membuat perancangan untuk membunuh Nabi
Muhammad.
Pada tahun
620 Masihi, beberapa orang Madinah telah datang bertemu dengan Rasulullah S.A.W
secara sulit. Pertemuan itu telah membawa kepada termeterainya Perjanjian
Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua pada tahun berikutnya. Seterusnya,
Nabi Muhammad telah membuat keputusan untuk berhijrah ke Madinah supaya
perjuangan dakwah Islam dapat diteruskan.
Penghijrahan
tersebut telah mempersaudarakan antara golongan Ansar dan Muhajirin. Hijrah
juga telah menjurus kepada pembinaan masjid sebagai tempat ibadah dan lambang
perpaduan umat Islam. Selain itu juga, beberapa perjanjian telah termeterai
bersama golongan Yahudi di Madinah.
Piagam
Madinah:Bukti Kebijaksanaan Nabi Muhamad
Piagam Madinah telah digubal oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 622M
bersamaan tahun pertama Hijrah, merupakan perlembagaan bertulis
pertama di dunia.
Kandungan piagam ini terdiri daripada 47 fasal.
Kandungan piagam ini terdiri daripada 47 fasal.
·
23 fasal piagam
tersebut membicarakan tentang hubungan antara umat Islam sesama umat Islam iaitu antara Ansar dan Muhajirin.
·
24 fasal yang
berbaki membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam iaitu Yahudi.
Selain Piagam Madinah, ia juga dikenali dengan pelbagai nama
seperti Perjanjian Madinah, Dustar al-Madinah dan juga Sahifah al-Madinah.
Selain itu Piagam Madinah juga boleh dikaitkan dengan Perlembagaan Madinah
kerana kandungannya membentuk peraturan-peraturan yang berasaskan Syariat Islam bagi membentuk sebuah negara (Daulah Islamiyah) yang menempatkan penduduk yang
berbilang bangsa atau kaum.
Perangkaan Piagam Madinah
Rasulullah s.a.w. dalam merangka piagam
Madinah, beliau telah mengikut bimbingan wahyu dan berdasarkan norma-norma masyarakat
Madinah ketika itu. Terdapat tiga langkah yang diambil oleh Rasulullah dalam
membentuk piagam Madinah.
Langkah pertama
Dilakukan oleh Rasulullah dengan
mendirikan sebuah masjid sebagai tempat orang Islam beribadat
dan tempat Rasulullah menyampaikan ajaran Islam serta tempat pentadbiran
Rasulullah.
Langkah kedua
Mengikat tali persaudaraan antara kaum
Ansar dan Muhajirin, bagi mewujudkan persefahaman dan untuk membantu kaum
Muhajirin memulakan hidup baru dengan pertolongan kaum Ansar.
Langkah ketiga
Mengadakan perjanjian dengan orang
Yahudi supaya sama-sama mempertahankan Madinah dari ancaman luar.
Berdasarkan langkah-langkah tersebut maka lahirlah satu perjanjian yang dikenali sebagai piagam Madinah. Perkara utama yang terkandung dalam Piagam Madinah adalah:
Berdasarkan langkah-langkah tersebut maka lahirlah satu perjanjian yang dikenali sebagai piagam Madinah. Perkara utama yang terkandung dalam Piagam Madinah adalah:
·
Nabi Muhammad
s.a.w. adalah ketua negara untuk semua penduduk Madinah dan segala
pertelingkaran hendaklah merujuk kepada baginda.
·
Semua penduduk
Madinah ditegah bermusuhan atau menanam hasad dengki sesama sendiri, sebaliknya
mereka hendaklah bersatu dalam satu bangsa iaitu bangsa Madinah.
·
Semua penduduk
Madinah bebas mengamal adat istiadat upacara keagamaan masing-masing.
·
Semua penduduk
Madinah hendaklah bekerjasama dalam masalah ekonomi dan mempertahankan Kota Madinah dari
serangan oleh musuh-musuh dari luar Madinah.
·
Keselamatan
orang Yahudi adalah terjamin selagi mereka taat kepada perjanjian yang tercatat
dalam piagam tersebut,
Tujuan Piagam Madinah
·
Menghadapi
masyarakat majmuk Madinah
·
Membentuk
peraturan yang dipatuhi bersama semua penduduk.
·
Ingin
menyatukan masyarakat pelbagai kaum
·
Mewujudkan
perdamaian dan melenyapkan permusuhan
·
Mewujudkan
keamanan di Madinah
·
Menentukan
hak-hak dan kewajipan Nabi Muhammad dan penduduk setempat.
·
Memberikan
garis panduan pemulihan kehidupan kaum Muhajirin
·
Membentuk
Kesatuan Politik dalam mempertahankan Madinah
·
Merangka
persefahaman dengan penduduk bukan Islam, terutama Yahudi.
·
Memberi
peruntukan pampasan kepada kaum Muhajirin yang kehilangan harta benda dan
keluarga di Mekah.
Prinsip Piagam Madinah
·
Kesatuan Ummah
dan Kedaulatan Negara
·
Kebebasan
bergerak dan tinggal di Madinah
·
Hak dan
tanggungjawab dari segi ketahanan dan mempertahankan negara
·
Dasar hubungan
baik dan saling bantu-membantu antara semua warganegara
·
Tanggungjawab
individu dan negara pemerintah dalam menegakkan keadilan sosial.
·
Kebebasan
beragama
·
Tanggungjawab
negara terhadap orang bukan Islam
·
Kewajipan semua
pihak terhadap perdamaian.
KESAN PIAGAM MADINAH
·
Penerimaan Rasullah s.a.w sebaagi Ketua Negara Madinah telah
menaikkan kedudukan baginda sebagai pemimpin di dalam sebuah negara
yang mana penduduknya terdiri dari pelbagai bangsa. Baginda mempunyai kuasa
untuk memutuskan apa-apa dasar negara dan untuk menyelesaikan masalah-masalah
yang timbul dari masa ke semasa.
·
Pengekalan struktur kekeluargaan masyarakat Madinah yang tidak
bertentangan dengan Islam di samping
pengubahsuaian sebahagian darinya mengikut hukum-hukum Islam. Ketua-ketua kaum
tetap mempunyai autority terhadap kaumnya dan Rasullah s.a.w adalah sebagai
Ketua hakim yang akan memutuskan hukumaan terhadap kesalahan -kesalahan di luar
bidang kuasa ketua -ketua kaum berkenaan.
·
Orang-orang Islam
diwajibkan hidup bermasyarakat sesama mereka secara aman dan mereka
hendaklah membantu saudara seagama dan ditegah membantu dan berpihak kepada
musuh-musuh Islam.
·
Piagam Madinah
telah menyatukan dan mendamaikan antara suku-suku bangsa Arab di Madinah
yang sentiasa bertelagah sebelum ini.
·
Kebebasan dalam
kegiatan perniagaan dan keadaan yang aman di Madinah telah menarik minat
pedagang-pedagang luar untuk datang ke Madinah. Akhirnya Madinah telah
menjadi pusat perdagangan penting di Semenanjung Tanah Arab. Dengan itu, umat
Islam secara beransur-ansur telah menguasai ekonomi Madinah dan di kawasan
persekitarannya.
·
Dengan peruntukan
piagam ini, orang-orang Yahudi tidak lagi boleh membuat sebarang pakatan
dengan orang Quraisy Makkah dan mereka diwajibkan mempertahankan negara dari
ancaman luar bersama-sama dengan orang Islam.
·
Memberi
kebebasan beragama dan tidak boleh mengganggu penganut-penganut agama lain.
Dengan kebebasan ini, orang-orang Islam bebas mengamalkan ajaran Islam. Ini memberi
peluang kepada orang-orang bukan Islam bergaul dengan orang-orang Islam dan
memerhatikan akhlak dan personaliti orang-orang Islam dan juga ibadat mereka
yang penuh dengan disiplin. Ini semua telah menarik minat orang-orang bukan
Islam memeluk agama Islam.
·
Melalui piagam
ini, orang-orang Yahudi secara tidak langsung mengiktiraf kewujudan Islam
sebagai satu agama, Madinah sebagai negara Islam dan Nabi Muhammad s.a.w
sebagai Pesuruh Allah yang sebenar. Sebelum ini, ketiga-tiga perkara ini
ditolah oleh orang-orang Yahudi.
·
Hak dan
keselamatan setiap
penduduk Madinah adalah terjamin. Mana-mana pihak yang cuba mengkhianati piagam
akan diambil tindakan tegas dan dihukum seberat-beratnya tanpa mengira bangsa
atau agama. Hukuman telah dikenakan kepada pengkhianat piagam, seperti apa yang
dikenakan ke atas Bani Qainuqa’ yang berkomplot dengan orang Arab Quraaisy
Mekkah dalam Perang Badar. Mereka dihalau, begitu juga dengan Bani Nadir,
mereka dihalau kerana berkerjasama dengan orang Arab Quraisy dalam Perang Uhud
dan membunuh kaum lelaki Bani Quraizah yang mengisytiharkan perang dan
berkerjamasa dengan Quraisy Makkah dalam Perang Khandak.
No comments:
Post a Comment